Logo
Gratis beleidsanalyse

Ongewenst gedrag op de werkvloer

Wat zijn de gevolgen van ongewenst gedrag op de werkvloer

Ongewenst gedrag op de werkvloer
Inhoudsopgave

Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer

Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld. Deze ongewenste omgangsvormen op werk komen veelvuldig voor in verschillende soorten en omvang. Er kan al sprake zijn van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer als er tegen een bepaalde collega niets vervelends wordt gezegd maar deze wel structureel wordt buitengesloten of genegeerd door andere collega’s.

Wanneer er sprake is van ongewenst gedrag of ongewenste omgangsvormen is voor iedereen anders. We zijn verschillend en hebben verschillende normen en waarden, een andere achtergrond en andere ervaringen opgedaan in het leven. Die verschillen maken dat we anders denken, verschillende inzichten hebben en ook anders reageren. Die verschillen zorgen er ook voor dat we elkaar aanvullen en door samenwerking tot betere resultaten komen.

Om te bepalen wat gewenste en ongewenste omgangsvormen op de werkvloer zijn is er dan ook maar één oplossing en dat is om daar samen op de werkvloer het gesprek over aan te gaan. Onze ervaring is dat deze gesprekken niet alleen nuttig zijn maar ook vaak heel leuk en leerzaam. Je krijgt namelijk een beter beeld over wie je collega’s zijn, wat hun achtergrond is en begrijpt dan ook beter waarom ze op een bepaalde manier reageren.

Wil je bij jou op het werk ook het gesprek aangaan over omgangsvormen en heb je hier hulp bij nodig? De Vertrouwensdienst helpt je graag door het dit gesprek vorm te geven en de resultaten voor je vast te leggen in een gedragscode. Wil je meer informatie, neem dan vrijblijvend contact met ons.

De gevolgen van ongewenst gedrag op het werk

Ongewenst gedrag op de werkvloer komt veelvuldig voor en heeft grote gevolgen voor werknemers en voor de organisatie. Maar liefst 26% van de werkende Nederlanders krijgt jaarlijks te maken met een vorm van ongewenst gedrag op het werk. Dit ongewenst gedrag zorgt voor stress, ziekteverzuim en ongewenst vertrek van personeel. Daarnaast neemt de tevredenheid en de betrokkenheid bij het werk af wat zorgt voor minder creatieve werknemers en lagere productiviteit.

Naast de flinke financiële kosten die hiermee samenhangen zorgt ongewenst gedrag ook nog eens voor reputatieschade voor de werkgever. Medewerkers die te maken krijgen met ongewenst gedrag en uit onvrede de organisatie verlaten, zullen hun negatieve ervaring bij deze werkgever delen met familie en vrienden of in sommige gevallen zelfs hun onvrede uiten via sociale media of de pers.

Alle reden dus voor werkgevers om ongewenste omgangsvormen op het werk te voorkomen en adequaat te af te handelen.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Ongewenste omgangsvormen op het werk voorkomen

Een fijne en veilige werkomgeving waar met plezier wordt samengewerkt, waar mensen zichzelf kunnen zijn en waar iedereen zijn haar bijdrage kan leveren. Uit grootschalige onderzoeken komt al jaren naar voren dat dit de sleutel is voor het succes van een organisatie. Waar mensen met plezier werken komen de beste ideeën en samenwerkingen tot stand en zorgt dit voor bewezen betere financiële resultaten.

Maar alhoewel het een gezamenlijk belang is voor zowel de werkgever als voor de werknemer en je ieder bedrijf laten de cijfers zien dat er toch nog te weinig wordt gedaan om ongewenst gedrag te voorkomen.

Maar voordat je als werkgever nu gelijk een extra bedrijfsuitje gaat plannen, adviseren wij om eerst een goede basis neer te zetten op het gebied van sociale veiligheid. Dit is niet moeilijk, kost ook niet heel veel en ben je als werkgever zelfs verplicht vanuit de Arbowetgeving. Maar het belangrijkste is dat het je heel veel gaat opleveren.

Een goede basis voor sociale veiligheid bereik je al door:

  1. Het gesprek aan te gaan over omgangsvormen op de werkvloer en de resultaten vast te leggen in een gedragscode;
  2. Te zorgen voor een vertrouwenspersoon waar medewerkers vertrouwelijk mee kunnen bespreken hoe zij situaties van ongewenst gedrag kunnen oplossen;
  3. Te zorgen voor een klachtenregeling waarin is vastgelegd hoe wordt omgegaan met klachten van ongewenst gedrag en hoe deze worden afgehandeld.

Wil je graag hulp bij het neerzetten van een goede basis voor sociale veiligheid binnen jouw bedrijf? Bij De Vertrouwensdienst helpen we je graag verder en zorgen wij dat ook jouw bedrijf snel beschikt over een goede basis. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ruzie op werk oplossen
Ruzie op werk oplossen
Ruzie op de werkvloer is best begrijpelijk Heb je ruzie of een conflict met een collega op werk of met...

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.