Logo
Gratis beleidsanalyse

Vertrouwenspersoon spreken

Maak hier je afspraak voor een vertrouwelijk gesprek

  • Onafhankelijke vertrouwenspersonen
  • Training en advies op maat
  • Breed inzetbaar in verschillende sectoren

Waarvoor kun je bij de vertrouwenspersoon terecht?

De vertrouwenspersoon is er om jou te helpen als er sprake is van ongewenst gedrag of integriteitskwesties op het werk.

Er is sprake van ongewenst gedrag als jij je door pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld of discriminatie onveilig voelt op je werk. Jij bepaalt wanneer er voor jou sprake is ongewenst gedrag!

Daarnaast kun je ook bij de vertrouwenspersoon terecht als er bij jou op het werk integriteitskwesties spelen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er sprake is van diefstal, machtsmisbruik of het overtreden van regels en je hier vertrouwelijk over in gesprek wilt.

Onze werkwijze

1
Plan je afspraak

Ga naar onze online agenda en kies een datum en tijd waarop het jou het beste uitkomt.

2
Vul je gegevens in

Vul je naam, telefoonnummer en e-mailadres in en geef aan bij welke organisatie jij werkzaam bent.

3
Wij bevestigen je afspraak

Je krijgt van ons een bevestiging van je afspraak per e-mail. Mocht het toch niet uitkomen dan kun je via een link in de e-mail je afspraak wijzigen of annuleren.

4
Vertrouwelijk gesprek

Op de door jou gekozen datum en tijd neemt de vertrouwenspersonen contact met je op en kun jij vertellen wat er speelt.

Plan hier je gesprek met de vertrouwenspersoon

Selecteer de dienst ‘Gesprek vertrouwenspersoon’ en klik op ‘volgende stap’ om de gewenste datum en tijd te kiezen.

Wat is ongewenst gedrag?

Ongewenst gedrag is een veelgehoord begrip de afgelopen jaren. Maar wat is nu eigenlijk ongewenst gedrag?

Een eenvoudige uitleg is dat het een verzamelnaam is voor pesten, intimidatie, seksuele intimidatie, agressie en geweld of discriminatie. Maar dan weten we het eigenlijk nog niet precies want wanneer verandert bijvoorbeeld plagen in pesten?

Het wordt makkelijker te begrijpen wat ongewenst gedrag is als we dit vanuit het oogpunt van de betrokkene bekijken. Wat wij belangrijk vinden als persoon of als collega’s onder elkaar en hoe je je hoort te gedragen, is voor ons allemaal verschillend. We zijn anders opgevoed, hebben verschillende persoonlijkheden en soms andere (culturele) achtergronden. Waar onze grenzen liggen en wanneer deze wordt overschreden is dan ook voor iedereen anders. We kunnen dus spreken van ongewenst gedrag wanneer iemand zich door anderen gekwetst voelt of zich niet langer veilig voelt op de werkplek.

Dat mensen het gedrag van klanten, collega’s en leidinggevenden regelmatig als ongewenst ervaren blijkt wel uit de arbeidsmonitor van de Nederlandse overheid. Uit deze jaarlijkse enquête blijkt dat 1 op de 5 medewerkers wel eens te maken krijgt met ongewenst gedrag op het werk.

Heb je hulp nodig? 

Bekijk onze veelgestelde vragen

Onze online agenda is 24 uur per dag bereikbaar voor het inplannen van een afspraak. Je kunt je afspraak plannen op werkdagen van 10:00 uur ’s ochtends tot 20:00 uur ’s avonds.

Voor informatie over onze dienstverlening zijn we op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 17:00 uur.

Onze dienstverlening is zo ingericht dat de meeste gesprekken met de vertrouwenspersoon via telefoon of videobellen verlopen. Er zijn echter situaties denkbaar dat een gesprek op locatie wenselijk is. In dat geval zal er na telefonisch contact met de vertrouwenspersoon een afspraak worden gemaakt voor een gesprek op locatie bij de werkgever of op een neutrale locatie elders.

Ja, indien u onvoldoende Nederlands spreekt kunt u ook in het Engels spreken met de vertrouwenspersoon. 

De gegevens bij uw aanmelding (zoals uw naam, e-mail en telefoonnummer) en de inhoud van de gesprekken behandelen wij strikt vertrouwelijk! Alleen als er sprake is (van een redelijk vermoeden) van een ernstig misdrijf, dan is de vertrouwenspersoon verplicht hier melding van te maken bij justitie of een andere overheidsinstantie.

De werkgever ontvangt jaarlijks een geanonimiseerd overzicht van het aantal meldingen en het aantal gesprekken dat er vanuit de organisatie met ons heeft plaatsgevonden. Wij stellen dit overzicht op een dusdanige manier op dat deze niet tot op persoonsniveau is te herleiden.

Ja, wij houden ons aan alle wetten en voorschriften die van toepassing zijn op de levering van online diensten, inclusief toepasselijke wetgeving met betrekking tot het melden van een beveiligingsincident en de vereisten voor de bescherming van persoonsgegevens. Al onze producten zijn gecertificeerd op groot aantal internationaal erkende standaarden waaronder ISO27001, 270017, SSAE18 SOC2, maar ook aan privacy standaarden zoals ISO27018 en ISO27701.

Neem dan gerust contact met ons op per e-mail: info@deonlinevertrouwensdienst.nl of per telefoon op werkdagen van 8:00 tot 17:30 op telefoonnummer 085 130 89 41.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.